Rekenen en getalbegrip
Voor ons
rekenonderwijs gaan wij uit van het principe dat rekenen zinvol en betekenisvol
moet zijn. Voor onze leerlingen gelden voor rekenen specifieke kerndoelen:
·
De leerlingen leren hoeveelheidbegrippen gebruiken en herkennen.
·
De leerlingen leren rekenhandelingen uitvoeren voor het
functioneren in alledaagse situaties.
·
De leerlingen leren omgaan met tijd in alledaagse situaties.
·
De leerlingen leren meten en wegen en leren omgaan met meetinstrumenten,
gangbare maten en eenheden.
·
De leerlingen leren omgaan met geld en betaalmiddelen.
Uitgangspunten
·
Rekenen richt zich op de volgende gebieden:
hoeveelheidsbegrippen, rekenhandelingen, tijd, meten en geld.
·
Rekenen wordt aangeboden vanuit de context.
·
Rekenonderwijs staat uiteindelijk in dienst van het vergroten
van zelfstandigheid. We bieden zinvolle en betekenisvolle rekenactiviteiten
aan.
·
Er wordt een doorgaande leerlijn geboden van start SO tot eind
SO.
·
Alle kinderen krijgen wekelijks een aanbod voor rekenen,
ongeacht hun niveau of vorderingen m.b.t. rekenen.
Hoe?
Rekenboog
Werken met rekenbooglessen vraagt een omslag in denken: denken vanuit doelen in
plaats vanuit activiteiten.
Er wordt gewerkt
met concreet materiaal om rekenen betekenisvol te maken. Van daaruit wordt verder gebouwd naar abstracter rekenen.
Alles telt Q
Het hoogste niveau van formele bewerkingen, het maken van kale sommen, is geen
onderdeel van de Rekenboog. Dit oefenen wij met Alles telt Q. Er wordt
gedifferentieerd gewerkt en er kan soms worden aangesloten bij de
belevingswereld van de leerlingen.
Met Sprongen
Vooruit
Voor de
individuele verwerking wordt er instructie gegeven met behulp van “Met sprongen
vooruit”.
Overige
materialen
Voor verdere
verwerking en verdieping wordt gebruik gemaakt van de volgende materialen:
·
Piccolo,
·
Mini loco,
·
Varia en computerprogramma’s van de methode Alles telt Q!,
·
Squla,
·
Gynzy en
·
werkbladen van op je “Eigenwijze”.
Groepsdoorbrekend
Rekenen
In de midden- en
bovenbouw bieden wij drie keer per week groepsdoorbrekend rekenen aan. Op basis
van beheersingsniveau en ontwikkelingsperspectief worden leerlingen in passende
groepen ingedeeld zodat het onderwijs aansluit.